Orice lucru bine facut are in spate un sir lung de idei bune abandonate.
 
Client: GDS
Proiect: Nou concept grafic pentru revista „22”
Perioada de desfasurare: martie-mai 2009
www.revista22.ro

Descrierea proiectului

 
Revista 22 este primul saptaminal independent postdecembrist, al carui prim numar a aparut la 20 ianuarie 1990. Numele sau face referire directa la ziua de 22 decembrie 1989, considerata decisiva pentru schimbarea regimului politic din Romania. Revista este cunoscuta ca fiind cel mai bun saptaminal de cultura politica de la noi.
 
 
Client: Grupul pentru Dialog Social, editorul Revistei 22
 
Grupul pentru Dialog Social s-a constituit la sfirsitul lunii decembrie 1989 ca o asociatie neguvernamentala alcatuita din disidenti si intelectuali necompromisi in timpul regimului ceausist. Principiile sale – orientarea pro-occidentala, sprijinul pentru institutiile si valorile democratice, economia de piata, sustinerea minoritatilor, atitudinea critica fata de derapajele puterii – sint promovate in Revista 22, ale carei analize politice si economice au urmarit istoria din ’89 pina in prezent.
 
Dupa aproape 20 de ani si 1.000 de numere, editorul a hotarit sa modifice infatisarea revistei, sub sloganul „V-am schimbat pe voi, acum ma schimb pe mine”. Decizia a fost luata pentru ca se dorea adaptarea revistei la nevoile actuale ale cititorilor.
 
Obiectivele proiectului
 
  • crearea unui concept grafic adaptat la stilul de viata al cititorilor actuali, care sa livreze informatiile intr-o forma usor de parcurs
  • crearea unui ritm de citire a revistei
 
Derularea proiectului
 
De-a lungul anilor, Revista 22 si-a pastrat grafica initiala, care a fost conceputa dupa modelul impus de zetarie. Iulian Puiu, Creative Director la Re:ply, a fost solicitat de publisherii revistei, in martie 2009, sa creeze un nou concept grafic. El a propus un concept actualizat, adaptat la noile instrumente de tipar si la stilul de viata al cititorilor de astazi, ale caror obiceiuri de citire s-au schimbat mult fata de cele de acum doua decenii.
 
De aceea, Iulian a regindit grafica revistei astfel incit sa fie mai prietenoasa si mai accesibila.
A introdus spatii albe menite sa faciliteze navigarea si, in acelasi timp, sa ofere publicului momente de respiro in interiorul articolelor lungi. De asemenea, spatiile albe combinate cu diverse elemente grafice creeaza o ierarhie a materialelor. Astfel, cititorul este ghidat prin paginile revistei si citeste articolele in ordinea propusa de editor. Un nou element introdus de Iulian este folosirea unui semn grafic – doua slash-uri – asezat la sfirsitul fiecarui articol. Era nevoie de acesta pentru a delimita cit se poate de clar finalul textelor, avind in vedere faptul ca materialele din revista sint de regula ample si pot continua pe mai multe pagini. Semnul este inspirat din numele revistei si din caracterul repetitiv al acestuia.
 
Un alt element important introdus de Iulian este ritmul. Revista era deficitara la acest capitol, lipsind total o diferentiere a materialelor, din punctul de vedere al tonului sau al prioritatii. El a creat ritmul actual al revistei alternind numarul de coloane al articolelor si, in acelasi timp, setind stilurile de colonaj pentru fiecare sectiune in parte. Articolele de substanta, care apar in sectiunile din mijlocul revistei, sint dispuse pe 3 coloane, iar cele din sectiunile de inceput si de sfirsit au 5 sau 4 coloane, pentru a creste ritmul si pentru a crea o viteza mai mare de citire. Astfel, cind ajunge la articolele cu greutate, unde colonajul scade, cititorul stie ca are in fata un material caruia trebuie sa-i acorde importanta. 
 
In privinta caracterelor, Iulian a schimbat vechiul Helvetica, un caracter sec si golit de sens, cu Leitura, care este adecvat pentru noua grafica a revistei. Alternanta serifelor cu sans serife ajuta la definirea mai clara a articolelor principale. De asemenea, a introdus letrine in articolele de mari dimensiuni, pentru a odihni ochii cititorului in paginile fara intertitluri sau cu vizualuri mici.
 
Din ratiuni care tin de posibilitatile de obtinere a unui tipar de calitate in conditiile de lucru ale editorului, Iulian a eliminat culorile, astfel ca noua Revista 22 este alb-negru. In ceea ce priveste logo-ul, s-a renuntat la umbra neclara care aparea inainte in nume, in favoarea unui „22” solid, tratat 3D.
 
Directorul de creatie Re:ply a monitorizat modul in care a fost implementat noul concept grafic al revistei in primele trei numere de dupa redesenarea revistei.
 
 
Opinia clientului
 
„Iulian Puiu a fost mai mult decit un art director, a fost un partener de discutie care a inteles nevoia de reinnoire a revistei, dar si spiritul acesteia. Pe care am reusit sa-l pastram si in noua formula grafica. In final, Iulian Puiu a devenit unul dintre prietenii revistei, pe a carui colaborare mizam si in viitor." 
Andreea Pora, redactor-sef adjunct, revista 22
 
Reactii
 
Pe 12 mai 2009, revista „22” a aniversat 20 de ani de existenta si 1001 de numere, aceasta editie aparind deja in noua formula grafica. Evenimentul a fost unul de exceptie, adunand laolalta politicieni, intelectuali, lideri de opinie reprezentanti ai societatii civile etc. De la Horia-Roman Patapievici, Gabriel Liiceanu si Ana Blandiana la Traian Basescu, Emil Constantinescu si Emil Boc, cei prezenti au vorbit despre rolul revistei „22” in construirea societatii civile romanesti de dupa 1989.
 
„In peisajul intelectual de după 1989, revista „22” a fost primul exemplu de publicatie care si-a gandit angajamentul politic ca pe un angajament civic integral. Primul continut al politicului a fost, pentru ea, civismul. Mai mult decat o ideologie politica, s-a straduit sa ilustreze o anumita conceptie despre societatea decenta. (…) Revista „22” a dat tonul si a fixat standardele discursului intelectual critic de dupa 1989.”
Horia-Roman Patapievici, „22” la 1001 numere, in Evenimentul Zilei, joi 14 mai
 
„Revista 22 a fost cea dintai incercare reusita de a face alt fel de presa in Romania post-decembristă. A ales sa fie de partea inteligentei, a opiniei libere, a limbii romane bine folosite. Lucrul miraculos e ca a reusit sa supravietuiasca fara sa-si tradeze programul si fara sa fie sustinuta de vreun „mogul“ interesat sau de vreo institutie grijulie. Si tocmai aceasta supravietuire e, intr-un sens, marea performanta a redactiei, eroismul ei discret, dar eficace.”
Andrei Plesu
 
„Cifra asta (22 – n.n.), frumoasa in sine prin repetitia numerica si sonora pe care o manifesta, cifra istorica pentru unii, magica pentru altii, semnifica pur si simplu ziua in care multi dintre noi avuseseram, in fine, curajul, dupa atatia ani de servitute umilitoare, de a rupe cu frica si de a exploda haotic si revolutionar in fata unui cuplu de tirani si a unui regim profund malefic, chircitor, nimicitor al esentei umane.”
Magda Carneci
 
„Nascut din intalnirea fericita a unor talente complementare si din vointa incapatanata de a ramane independent, tocmai ca sa poata vorbi liber, 22 a sustinut constant principii, si nu oameni. (…) Am reusit «sa fim o instanta critica a realitatii», asa cum ne propuneam in primul editorial, alaturandu-ne, de fiecare data, celor care au militat pentru dislocarea gandirii unice. De la mineriade la intrarea tarii in NATO si apoi in UE, au existat si mult neprevazut, suisuri si coborasuri care, uneori, au depasit capacitatea noastra de evaluare, dar niciodata atitudinile exprimate de 22 nu au fost lipsite de buna-credinta si de convingerea ferma ca slujesc binele public.”
Rodica Palade, redactor-sef, in editorialul aniversar
 
 
Date tehnice
 
Periodicitate: saptaminal
Numar de pagini: 16-24
Distributie: nationala
Format: A3

 

 
 
 



Raportul anual Holcim, premiat
28-09-2009
Raportul anual al companiei Holcim, realizat de Re:ply la inceputul anului 2009, a cistigat premiul al doilea la cea de-a opta editie a Concursului de rapoarte anuale organizat de Forumul Donatorilor din Romania.

Re:ply prezinta: Behind a magazine
13-06-2009
La cea de-a treia editie a evenimentului Noaptea Alba a Galeriilor, in cadrul expozitiilor si instalatiilor de la ARK, Re:ply a prezentat o radiografie a felului in care se construieste o revista.

Iulian Puiu vorbeste despre tendintele din publishing pe bizcity.ro
04-06-2009
Cei de la Bizcity.ro, un site care prezinta stiri si articole din domeniul afacerilor, l-au invitat pe Iulian Puiu, Creative Director la Re:ply, sa scrie un material pentru sectiunea „Opinii”.

arhiva stiri
Cauta in Studii de Caz: GDS, Publishing, Redesenare
© Copyright 2007 Re:ply
Home | Despre Noi | Servicii | Portofoliu | Studii de caz | Contact | Cariere |